Det er enkelt og raskt å bytte kassett – noe de fleste kan gjøre selv
Det er nødvendig å skifte kassett fra tid til annen. Heldigvis er det en operasjon som er utrolig enkel å utføre selv. Det krever bare riktig verktøy og kassett – og du er raskt klar til å sykle igjen.
Skal du bytte ut kassetten, enten fordi den gamle er utslitt, du trenger ny gir, eller når du har kjøpt nye DKBIKE-hjul og må montere ny kassett, her finner du en trinn-for-steg guide på hvordan du enkelt kan gjøre det selv. Heldigvis er det raskt og enkelt å gjøre.
Når bør patronen skiftes?
Patronen må skiftes når den er slitt - slitasje skyldes en rekke faktorer, inkludert værforhold, rengjøringsmetode, hyppighet og effektivitet. I tillegg anbefaler vi at du bruker nytt kjede og kassett når du monterer dine nye DKBIKE-hjul – på denne måten starter du på best mulig måte og får fullt utbytte av hjulene dine umiddelbart.
Opplever du ofte at kjedet hopper eller at det er vanskelig å skifte gir selv om girene er riktig innstilt, kan det være enten kassetten eller kjedet som er problemet. Du kan bruke en kjedemåler for å sjekke om kjedet er slitt. Bytter du ut kjedet før det er helt utslitt, kan du ofte slippe å bytte ut den dyrere kassetten samtidig. Ellers er det vanlig å skifte kjede og kassett samtidig – for å sikre jevn slitasje.
Hvilken kassett skal du velge?
Ønsker du samme girforhold som før, er det bare å velge den kassetten du allerede bruker. Hvis du ikke kan se hvilket forhold kassetten har, kan du telle tennene på det største og minste tannhjulet – da får du forholdet, for eksempel 11-28, som betyr at det er 11 tenner på det minste drivverket og 28 på. den største. Til slutt må du vite antall gir for å sikre at du bruker 10, 11 eller 12-trinns. 12 gir på kassetten = 12-trinns.
Hva trenger du for installasjon?
For å montere og demontere en kassett trenger du følgende:
- Kassetttrekker
- Kjede pisk
- Kassett
- Fett
- Klut for rengjøring og tørking
Selve "operasjonen".
- Fjern bakhjulet fra sykkelen
- Fjern hurtigutløser (QR) eller gjennomgående aksel
- Monter kjedepisken og bruk den som motstand – plasser den på et av de øvre girene for mest mulig dreiemoment. Monter avtrekkeren og vri mot klokken mens du holder i kjedepisken. Låseringen skal nå løsne og kan fjernes
- Ta ut kassetten og rengjør kassettkroppen og påfør et tynt lag med fett
- Monter den nye kassetten, husk eventuelle avstandsstykker
- Monter låseringen og stram den for hånd, monter deretter avtrekkeren igjen og drei MED URVISEN slik at kassetten strammes godt. Det skal være tett – men uten overdreven kraft
- Sett på hurtigkoblingen eller gjennomgående aksel og kom deg ut og kjør




Legg igjen en kommentar
Dette nettstedet er beskyttet av hCaptcha, og hCaptchas personvernerklæring og vilkår for bruk gjelder.