Velomore har testet et av våre hjulsett fra DKBIKE – resultatet er en fantastisk anmeldelse som understreker at med hjul fra DKBIKE kan du oppgradere sykkelen din til en svært rimelig penge. Les hva testeren fra Velomore sier.
Testen er gjennomført og anmeldelsen er skrevet av Hans Plauborg fra Velomore - Fotografi av Roar Paaske
"Karbonhjul er et av de mest ettertraktede produktene for syklister på alle nivåer. Aluminiumsfelger virker etter hvert helt utdaterte på moderne racere med skivebremser og elektroniske gir. Likevel ser man ofte at det er nettopp på hjulene at produsentene sparer penger for å holde prisene noenlunde tilgjengelige for vanlige folk. Ikke mange landeveissykler i prisklassen mellom 20.000 og 25.000,- har plass til et karbonhjulsett. Og det er synd, for hvis det er noe som virkelig forvandler sykkelopplevelsen, er det kombinasjonen av et relativt lett, aerodynamisk hjulsett montert med high-end dekk – gjerne slangeløse. Det er her DKBike kommer til unnsetning. Den danske hjulprodusenten har spesialisert seg på solide kvalitetsfelger som er verdt å betale for. Fra relativt beskjedne 5.995,- kan du kjøpe et karbonhjulsett som garantert gir en forbedring i forhold til hjulene som sitter på mange sykler i prisklassen mellom 15.000 og 30.000,-. Og for 1000 kr ekstra kan du til og med få dem med keramiske lagre, hvis du tror at grå keramiske kuler utgjør en stor forskjell sammenlignet med sølvfargede stålkuler. Velomore har fått muligheten til å teste DKBikes 50 mm landeveishjulsett med keramiske lagre, og la det være sagt med en gang: du må være veldig merkelojal for å rettferdiggjøre å betale to, tre eller fire ganger så mye.
Oppsett og vekt
Testhjulene mine kom utstyrt med Pirelli Cinturato Velo slangeløse dekk (klare til montering), slangeløs væske for påfylling, en 11-34 Shimano 12-trinns kassett og bremseskiver. På denne måten kan alle kunder få hjulene levert, klare til bruk med individuelt oppsett. Dette koster selvfølgelig i tillegg til prisen på selve hjulsettet. Jeg fylte raskt på 40 ml væske og pumpet opp. Hjulene holdt imidlertid ikke luft i mer enn noen timer. Jeg fylte på litt mer væske og pumpet dekkene til maks trykk. Det gikk bedre, selv om Anders fra DKBike umiddelbart tilbød seg å sende slangeløs felgtape slik at jeg kunne bytte den hvis luften fortsatt ikke holdt.
Førsteinntrykket er veldig positivt: fin finish og lettbevegelig nav. Tenk deg å stå med et par fine 50 mm karbonhjul med keramiske lagre til under 7000 DKK Det er nesten utrolig at ENVE, Zipp, Roval og andre kan rettferdiggjøre å lade tre til fire ganger så mye fra sine vanlige merkekunder. En runde på skalaen viser at hjulsettet er litt tyngre enn min egen DT Swiss 1400 ARC (200 gram), som har 62 mm høye felger, og Scope R4 (325 gram), som har 45 mm felger. Begge disse hjulsettene er imidlertid utstyrt med lettere dekk enn de solide treningsdekkene fra Pirelli på DKBike-hjulene. Dersom DKBikes oppgitte vekt på 1655 gram for det "rene" hjulsettet stemmer, er det godkjent for et 50 mm hjulsett til 7000 kr.
Bredder og høyder
Felgene finnes i flere bredder og høyder – testmodellen har en ytre bredde på 28 mm og en innvendig bredde på 18,5 mm. Den er ikke fullt så bred som mange moderne hjulsett, hvor en innvendig bredde på 21 mm eller mer etter hvert er i ferd med å bli standard. Det gir bedre forbindelse mellom felg og brede dekk på 28-32 mm. Med DKBike sine hjul er den optimale dekkbredden 23-28 mm, med 25 mm som gylden middelvei, men du kan selvfølgelig også kjøre 30 eller 32 mm dekk dersom det er plass i rammen. Kunden kan velge mellom fire felghøyder: 38, 50, 60 og 82 mm, og dermed valgfritt kombinere en lavere felghøyde foran med en høyere på bakhjulet.
Kjøreopplevelse
Hvordan kjører de? Kort sagt: Utmerket. Sidevindsfølsomheten er merkbart mindre enn på min Scope R4, selv om sistnevnte er litt lavere, og stivheten virker høy takket være eikene som krysses to ganger. Det kan muligens kompromittere aerodynamikken til forhjulet noe, men disse hjulene er ikke laget som de raskeste konkurransehjulene, men treningshjul eller solide allroundhjul for mosjonsrytteren som ønsker å oppgradere sykkelen sin. Derfor er vektgrensen også på hele 130 kg. Personlig ville jeg ikke nøle med å ta en lisenstur på DKBike-hjulene. Men da ville jeg valgt raskere dekk. Pirelli Cinturato Velo slangeløse dekk er utmerkede, veldig slitesterke og punkteringsbestandige helårsdekk, men de er ikke sunne. I løpet av testperioden prøvde jeg å bytte til et par 25 mm Continental GP5000 AS TR-er, og de ga en mye bedre og raskere kjøreopplevelse. Dette understreker bare hvor mye dekkene betyr for den totale kjøreopplevelsen. Lyden av et fritt løp kan være en smakssak. Noen høres ut som en helvetesmaskin på steroider – noen liker det faktisk – og andre er så stille at du lett kan kjøre bakhjulet rundt foran en baby uten å vekke den. Frihjulet på DKBike-hjulene er midt i dette spekteret, så lyden bør ikke avskrekke noen fra å kjøpe.
Konklusjon
Det er selvsagt umulig å vurdere kvalitet og holdbarhet etter bare noen få ukers kjøring. Men DKBike gir i hvert fall 900 dagers garanti på felgene, så de tror selv på kvaliteten. Navet blir silkemykt, og toleransene virker perfekt utført. Hvis du er bekymret for holdbarheten til et sett uten merkenav fra DKBike, leverer selskapet også hjulene trukket rundt DT Swiss 350 eller 240 nav. Da blir prisen 8.500,- (hhv. 9.500,-), og da er hjulene plutselig ikke særlig billige lenger.
Hjulene fra DKBike får en klar anbefaling herfra. Det blir nesten umulig å finne et bedre hjulsett til prisen. Og det spiller ingen rolle at produsent/selger er dansk.
Legg igjen en kommentar
Dette nettstedet er beskyttet av hCaptcha, og hCaptchas personvernerklæring og vilkår for bruk gjelder.